Uni : Hubungan Etnik


Hubungan Etnik notes for specific questions 



Rukun Negara merupakan sebuah ideologi kebangsaan yang telah dibentuk setahun selepas berlakunya tragedi 13 Mei 1969 yang menghancurkan perpaduan dan ketenteraman Negara

Rukun Negara terdiri dari lima rukun utama.

Kepercayaan kepada Tuhan.
Dimana Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan bahawa agama Islam merupakan agama rasmi di Malaysia, tetapi agama dan kepercayaan-kepercayaan lain boleh diamalkan dengan aman di mana-mana bahagian dalam Persekutuan.

Kesetiaan kepada Raja dan Negara.
Setiap warganegara hendaklah menumpukan sepenuh taat setia, jujur dan ikhlas kepada Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

Keluhuran Perlembagaan
Menekankan  perlunya rakyat menerima, mematuhi dan mempertahankan keluhuran atau kemuliaan Perlembagaan Negara.

Kedaulatan undang-undang
Menerangkan tentang keadilan yang wujud dengan kedaulatan undang-undang di mana setiap rakyat sama tarafnya di sisi undang-undang Negara

Kesopanan dan Kesusilaan
Menfokuskan perkembangan personaliti dan tingkah laku yang baik dalam diri masyarakat untuk membentuk sebuah negara yang harmoni.   

Peranan & Fungsi BM di Malaysia

Bahasa kebangsaan yang menjadi tunggak jati diri bangsa, lambang sebuah negara berdaulat, serta sebagai dasar identifikasi kebangsaan.

Bahasa rasmi di mana bahasa ini digunakan dalam situasi rasmi seperti dalam urusan pemerintahan dan pentadbiran, upacara rasmi serta perundangan dan kehakiman.

Bahasa perpaduan di mana semua rakyat Malaysia bertutur dalam bahasa ini di mana-mana sahaja sama ada semasa menimba ilmu di sekolah, mahupun ketika berjual beli di kedai-kedai.

Bahasa ilmu, di mana bahasa Melayu menjadi bahasa perantaraan dalam penyampaian ilmu pengetahuan moden dalam pelbagai bidang keilmuan sehingga ke peringkat tinggi.

Bahasa komunikasi atau perhubungan antara rakyat jelata kerana bahasa Melayu mudah dipelajari dan telah menjadi lingua franca penduduk kawasan ini buat sekian lama. 

Budaya-budaya yang dikongsi bersama di Malaysia

Makanan - nasi campur yang dimakan oleh semua rakyat Malaysia tidak kira bnagsa untuk makan tengahari, Ataupun makanan seperti muruku atau lemang yang di sediakan semasa hari perayaan dan dimakan oleh masyarakat berbilang kaum

Pakaian - baju kurung, sari, ceongsam yang kini dipakai tanpa mengira bangsa seperti orang India yang memakai pakaian seragam baju kurung apabila ke sekolah .

Bahasa menghubungkan kita semua dengan menggunakan satu bahasa yang sama  seperti bahasa Melayu yang lazim digunakan di kedai-kedai makan mahupun pasar-pasar malam.

Perayaan sambutan hari perayaan yang disertai oleh semua tanpa mengira bangsa atau agama. Cth :  orang Cina datang menziarahi rumah orang Melayu semasa Aidilfitri

Adat resam- bersalam, buka kasut masuk rumah, cara makan sudu chopstick semua guna

Tujuan rumah terbuka

Memupuk perpaduan – semua anggota dapat hadir tidak kira bangsa dan agama. Ketika rumah terbuka diadakan semua akan hadir dan ini memupuk perpaduan

Mengenali budaya dan adat resam agama lain – dengan menghadiri, boleh belajar budaya dan adat resam agama lain

Mengeratkan hubungan antara pemerintah dengan rakyat jelata – rumah terbuka peringkat kebangsaan membolehkan pemerintah turun padang dan beramah mesra dengan rakyat.

Memupuk persahabatan – menziarahi satu sama lain ketika rumah terbuka akan memupuk hubungan persahabatan yang erat dalam anggota masyarakat. Boleh bersembang dan tanya khabar  

(ESEI PANJANG : BAHAGIAN B)

Nilai-nilai moral dalam cerita Upin Ipin

Mengisahkan tentang Kanak-kanak tadika botak – menghabiskan masa bersama
Tidak lagi asing
Rancangan terbitan Les’ Copaque
Mnejadi kegemaran kanak-kanak mahupun dewasa mnempunyai cara tersendiri dalam menyampaikan nilai-niali murni

Perpaduan : cerita yang terdiri daripada karakter yang berbilang bangsa yang hidup dalam keaadan yang harmoni. Menunjukkan bahawa rakyat Malaysia boleh hidup bersama sama ada di peringkat kanak-kanak mahupun dewasa.

Kesopanan : mengajar kanak-kanak untuk bersopan santun apabila bergaul dengan orang yang lebih tua, mahupun bersama rakan sebaya dalam kehidupan seharian. Mewujudkan keharmonian dalam kehidupan seharian dengan kelaziman menggunakan perkataan terima kasih apabila diberikan sesuatu dan minta maaf apabila melakukan sesuatu kesilapan. 

Tolong-menolong : memupuk sifat tolong menolong dimana watak dalam cerita ini akan saling bantu-membantu apabila  seseorang dalam kesusahan. Turut saling membantu apabila ingin menyelesaikan sesuatu.

Patriotisme : Banyak memasukkan unsur patriotisme dan bangga terhadap negara. Meraikan kejayaan-kejayaan yang dicapai oleh negara seperti berjaya mempunyai angkasawan negara. Turut menceritakan pentingnya meraikan sambutan kemerdekaan menghargai pengorbanan parajurit yang telah berkorban nyawa mempertahankan negara.

Pencegahan isu buli di IPT

Pada bulan Jun 2017 yang lalu, rakyat Malaysia digemparkan dengan kematian seorang pelajar Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) yang dipercayai akibat dibuli oleh pelajar lain. Kisah menyayat hati ini mewujudkan kesedaran kepada masyarakat akan betapa pentingnya – mencegah buli di IPT. Cara mencegah :-

Keluarga/masyarakat- peka terhadap perubahan sikap anak-anak sama ada pembuli atau dibuli, mewujudkan komunikasi efektif antara ahli keluarga – keadaan selesa dimana anak-anak boleh berbicara dengan ibu bapa tanpa berselindung, menekankan didikan agama dan moral

Institusi/universiti- mewujudkan kempen anti-buli, mengambil serius kes buli dan melaporkan sekiranya ada, ceramah mencegah anti-buli

Kerajaan- membentuk undang-undang yang mampan terhadap isu buli, beri kerjasama kepada pihak institusi apabila IPT menjalankan program/kempen anti-buli agar perkara ini diambil serius oleh pihak pelajar, mewujudkan kewajipan untuk setiap IPT memiliki perkhidmatan kaunseling bagi pembuli dan mangsa buli

Media massa - filem dan rancangan televisyen yg menayangkan aksi ganas dan buli harus dibendung, pemilihan medium tontonan yg bersesuaian, menyalurkan mesej bahaya buli untuk beri kesedaran

Kepentingan dan Keburukan media massa terhadap perpaduan

Keburukan

  •       penyebaran berita palsu – setiap individu boleh menyebarkan berita palsu, menyebabkan kekeliruan dalam masyarakat.
  •            Fitnah – mewujudkan sentimen yang tidak benar dalam individu        
  •       Memberikan ruang pergaduhan dan perdebatan antara kaum, turut menyebabkan pertelingkahan politik antara kaum,
  •           memberikan kebebasan kepada rakyat untuk mengutuk pemerintah dan membuat tuduhan tidak berasas yang tidak menunjukkan rasa hormat kepada pemerintah dan mampu mempengaruhi orang lain untuk melakukan perkara yang sama  


Kepentingan
  •  menerapkan semangat nasionalisme sejarah dalam media seperti mewujudkan filem berunsur sejarah sebagai contoh filem Leftenan Adnan. Dokumentari berunsur sejarah menyuntik semangat bersatu-padu – contoh rancangan Upin Ipin yang jelas menunjukkan sebuah kehidupan yang harmoni, masyarakat berbilang kaum,  
  •       memupuk semangat patriotisme -  terutama pada 31 ogos ada siaran langsung program kemerdekaan, mewujudkan sikap cinta akan negara
  •       pengetahuan adat dan budaya agama lain -  melalui rancangan dokumentari yang menunjukkan susasana sambutan perayaan, adat resan yang tidak diketahui, seperti adat resam masyarakat Malaysia di Sabah dan Sarawak

Aktiviti yang menggalakkan perpaduan di IPT

Kursus-kursus di IPT
·       Menitik beratkan aspek pendidikan yang harmonis dalam sesebuah masyarakat pelbagai kaum
·        Nilai-nilai rohani dan budaya bersama diberi keumtamaan.
·       Contoh subjek : Kenegaraan, Hubungan Etnik, Tamadun Islam dan Asia.
·       Menguatkan peribadi serta moral para pelajar.
·       Hasilnya, menyatu padukan generasi muda.

Kelab dan Persatuan
·         Menyemai kesedaran terhadap kepentingan perpaduan kaum.
·         Contoh: Kelab Perpaduan, Kelab Rukun Negara.
·         Mekanisme yang mendekatkan pelajar berbilang kaum.
·         Bermula dengan satu keterpaksaan dan berakhir dengan kesepaduan kaum.

Sambutan Perayaan
  • Program yang menjurus kepada perpaduan kaum dalam kalangan mahasiswa.
  • Melibatkan mahasiswa Cina dan India malahan desertai mahasiswa Melayu juga
  • Diskriminasi kaum tidak wujud dalam kalangan mahasiswa meskipun berbeza budaya dan agama.

Majlis Perwakilan Pelajar
  • Tidak didominasi oleh satu kaum sahaja
  • Turut dianggotai kaum lain
  • Kesamarataan hak deberi bagi memberi peluang mahasiswa berbilang kaum membina jati diri kepimpinan di samping memahami keperluan bangsa-bangsa lain.
  • Isu ketidak adilan kuasa tidak timbul.

Share:

0 comments